6/6/12

FALORDIETAS


L’ALMETA (III)
O mesache ya se beyeba muerto. Por á suya capeza pasé lo que li eban dito los suyos pais; “morirás cuan faigas bentiuna añadas”.
Sintié, por dezaga d’er, un estranio rudio. Pensé qu’estarba bel lupo u bel onso que s’amanaba cutio cutio ta minchar-lo-se. Un escaldafredo li recorrié tot o esquinazo, tanqué os güellos e se dispuse á morir.
Un fredo chelador li fize ubrir os güellos, e pude bier, debán d’er, una luzeta que tremolaba denzima d’una toza de fabo.
A luzeta s’amané enta er e li cremé as ligaduras sin cremar-li lo pelello. O mesache encara no sapeba que fer, cuan a luzeta li fablé;
-Bes-te-ne, marcha con os tuyos pais. Güé yera lo diya d’a tuya muerte, pero con á tuya presenzia en l’armita me has aduyato, asinas qu’he parlato con a Muerte e ha consentito en dixar-te bibir.

E dizindo isto, a luzeta disaparixié. O mesache se’n fue ta casa suya, e i plegué con o lusco d’o nuebo diya.
Cuan lo bidon os suyos pais dixón de plorar, e cambeón as glarimas de tristura por glarimas de goyo.

Sintié: oyó
Dezaga: detrás
Bel: algún
Cutio cutio: sigilosamente
Escaldafredo: escalofrío
Esquinazo: columna vertebral
Tremolaba: temblaba
A toza: el tocón
O fabo: el haya
Güé: hoy
O lusco: el amanecer
Glarimas: lágrimas



2 comentarios:

  1. E güé ye lo diya en que comprendo totas as parolas da falordieta!!! Lalala (esto es música y cante folklórico aragonés)...porque simplemente estoy "asabelo de goyosa"!
    Pero isto no significa que esté pidiendo a gritos otra "basemia"...que no, que no es así...
    Pero con lo que me está costando este final de curso, pues esta pequeña satisfacción un miércoles por la nuei...no está nada mal!

    Por cierto, cómo son los días de la semana en aragonés? Y me refiero al lunes, martes, miércoles... y no a cómo pasan los días las chens aragonesas, claro.
    O si hay alguna falordieta o canción de estas facilitas para niños donde salgan los días de la semana y algún día la quieres compartir en el blog, pues también estaría bien (es solo una idea que se me ha ocurrido, no es que me quiera entrometer en lo que escribes. No me malinterpretes).
    Y como siempre, grazias!
    Besos mesache!

    ResponderEliminar
  2. Me alegro muito que cada begata repleques más cosas. Os diyas d'a semana son; luns, mars, mierques, chueus, biernes, sabato, dominche (anque bi ha bella barián por ahí yo amuestro ista).
    Pos que yo sepa no bi ha denguna canta .... Ah!, e me puez fer totas as sucherenzias que quieras, se agradexerán.
    Grazias á tú, por leyer-me.
    Bss mesacha

    ResponderEliminar