18/11/12

FALORDIETAS



ARTIEDA NO REBLA.
Muita chen e de muitos lucars de iste “País de anochecida”. Chen de Tierra Baxa, chen d’a montaña, chen de lucars amortatos por entibos, chen de lucars menazatos por nuebos entibos o por o suyo recreximiento, chen de Teruel de Zaragoza e de Uesca, chen d’a ziudá e de lucars, chen biella e chen choben, pero toz chuntos luitando contra la sinrazón de uns entibos que quieren afogar as tierras d’a montaña, e á las chens que i-biben.
Iste sabato 10 de nobiembre de 2012 se zilebré en Artieda un omenache á totas as chens e lucars que han luitato ta que as suyas tierras no rematen en o fundo d’un fosco entibo. Tamién yera lo cabo d’año (un mes) d’a salbache autuazión d’a guardia zebil contra las chens d’Artieda. Autuazión refirmata por a CHE e los poders facticos que i son dezaga, os berdaders culpables.
Dimpués de ascuitar fablar á chens de Chanobas, Lanuza, Esco, Biscarrués, … se leyé o testo “Por un nuevo tiempo para la montaña y la gestión del agua”, que fa referenzia á ixe Maniefiesto “Por la Dignidad de la Montaña” que se presenté á la soziedá aragonesa o primero de mayo de 1999 en o que se fabla de;
Que por estar en mayoría no bi ha que acotolar á las minorías, e que bi ha qu’escar as millors alternatibas ta toz.
Que los entibos han contribuyito á la desordenazión territorial d’as montañas.
Se ofrexeba dialogo como ferramienta alazetal ta una politica d’auguas democratica e chusta.
E que las demandas d’a Montaña no son compensazions por as obras, sino dreitos alazetals e deuda istorica con una redolada que tanto ha dato á lo conchunto d’o país.

Se consiguioron grans ecsitos, como la desestimazión de Chanobas o SantaLiestra, anque atros proyeutos como Itoiz, El Val o Lechago no pudon estar, e atros como Yesa, Biscarrués o Mularroya continan ta debán.
Se contina con as mesmas politicas de fa 60 añadas e por os mesmos de siempre. Se contina ipotecando lo espazio montañés e á los montañeses. Os montañeses emos que agafar d’o ramal os nuestros dreitos sobre l’augua e luitar contra iste prozeso colonizador que quiere acotolar un d’os elementos alazetals d’a nuestra identidá; L’AUGUA, porque os ríus, ibons, fuens e lo paisache por do corre l’augua, son MONTAÑA.
A montaña, os Pirineos, as bals d’os nuestros ríus menestan un reconoximiento por parti d’a soziedá ta prenzipiar un nuebo camín, reparar as inchustizias feitas e remerar á los que ya no i son con nusatros, con los que abioron que dixar as suyas casas con o coral trencato e los güellos buedos de glarimas itatas en diyas e nueis de bichilia confitando en que las auguas no ocupasen os siestros d’as suyas casas.
O nuebo esdebenidero ha d’estar diferén o no lo será, ha que aber-ne un tiempo de nuebas oportunidaz, sin forachitar á las chens d’os suyos lucars, un tiempo en o que naxer e bibir en o beral d’un ríu siga una oportunidá d’esdebenidero, un esdebenidero ta ixos chobens comprometitos con a esfensa d’a suya tierra e que quieren mantener bibo lo territorio que los ha beyito naxer, a ers e á muitas chenerazions de montañeses.
Por a dignidá d’a montaña …
RECREXIMIENTO DE YESA, NO PAS.

4 comentarios:

  1. De verdad no te cansas al poner apóstrofo en el DA, DO, DAS, DOS...no sería mejor adoptar ya de una vez la formúla galaico-portuguesa ? Igualmente con los guiones y toda "furrufalla" extra...que lejos de darle algo especial (de verdad se pensaba eso?)demuestra un claro arcaísmo o más bien un estacamiento involutivo de la lengua KOINÉ-
    Ciertamente si hay cambios por un lado los tendrá que al ver en otro, usando el verbo Donar y el término 2, de otra manera...igualmente con el Donde.
    Por otra parte, la L no existe, y si existe, entonces echa por tierra, todo...es un residuo castellano, que hace que esta lengua KOINÉ se castellanize, fijáros en el Occitán-Aranés...

    ResponderEliminar
  2. Buscando información de lo ocurrido,he encontrado este vídeo
    http://www.youtube.com/watch?v=J7kFbqlaL3k
    por si a alguien le interesa, sobre la actuación de la policia (así es como los políticos actúan últimamente...haciendo un política de violencia y miedo).
    Y, desde aquí, muchos ánimos a toda la chen d'Artieda.
    Como tú bien dices Pol, por a dignidá d'a montaña e de sus chens...sin reblar!

    Besos

    ResponderEliminar
  3. Muy buenas Samuel. Te agradezco que me leas y tu comentario. Y no, no me canso. Soy hablante patrimonial, en mi casa se ha hablado aragonés siempre, y cuando empecé a ver cosas escritas en aragonés lo vi según las normas gráficas u ortográficas que se aprobaron en 1974 (hace ya 38 años) por la mayor parte de escritores y estudiosos del aragonés. El 90% de lo que hay escrito, lo está según estas normas y mientras no haya otro gran acuerdo o la administración dicte otras normas, estas son las que hay. Salú

    ResponderEliminar
  4. Vivimos malos tiempos querida Marta, estas administraciones nos están llevando "ta zaga", lo mismo que hizo la iglesia en la Edad Media, un época oscura en la que había señores y siervos que trabajaban para ellos por la comida.
    Continaremos luitando por os nuestros dreitos. Bsss

    ResponderEliminar